Πέμπτη, 3 Φεβρουαρίου 2011

Προαστιακός Αιτωλοακαρνανίας, 13εκατ.€ πεταμένα;

Μία από τις πρώτες σιδηροδρομικές γραμμές στην Ελλάδα ήταν το δίκτυο των Σιδηροδρόμων Βόρειο Δυτικής Ελλάδας (ΣΒΔΕ) που κατασκεύασε ο Χ. Τρικούπης το 1888-1890. Μετά την κατασκευή του οι κάτοικοι του Αγρινίου και του Μεσολογγίου μπορούσαν πια σε πολύ σύντομους χρόνους (για τα δεδομένα της εποχής) να μετακινούνται με ασφάλεια και άνεση ενώ η γραμμή γίνεται σημείο αναφοράς και άξονας ανάπτυξης που όλα κινούνται γύρω της. Τον Οκτώβριο του 1970 με απόφαση της χούντας των συνταγματαρχών οι ΣΒΔΕ σταματούν την λειτουργία τους γιατί η εκμετάλλευσή τους χαρακτηρίζεται υπερβολικά ελλειμματική. Για τα επόμενα χρόνια η γραμμή και το τροχαίο υλικό εγκαταλείπονται.


 Φεβρουάριος 2004 σταθμός Αιτωλικού, κοσμοσυρροή
στις δοκιμές της αυτοκινητάμαξας «Stadler GTW Rail Bus».


Στην δεκαετία του 1990 μετά από κατάλληλο κλίμα που έχει δημιουργηθεί και μετά από ακύρωση της απόφασης εκποίησης του εδάφους της γραμμής, χάρη στις ενέργειες του Γ.Μαυρίκα, ανοίγει ο δρόμος για την επαναλειτουργία του δικτύου. Στις 17/1/1997 δημοπρατείται με το ποσό των 2 δις. δραχμών η πρώτη ανακαίνιση της γραμμής με σκοπό τη λειτουργία προαστιακού Αιτωλοακαρνανίας. Η εργολαβία ξεκινάει με την παλιά επιδομή να ξηλώνεται και τη διασπορά νέων υλικών για την τοποθέτησή τους. Όμως ο ΟΣΕ με πρωτοστατούντα τον τότε διευθύνοντα σύμβουλο Ι. Μουρμούρη μεθοδεύει τη διάλυση της εργολαβίας περικόπτοντας 1δις δραχμές. Όλα τα υλικά εγκαταλείπονται στην τύχη τους σε διάφορα σημεία των έργων και τελικά κλέβονται…  Το 2002 αρχίζει νέα φάση ανακατασκευής με προϋπολογισμό 10.042,553 €. Το Σάββατο 14 Σεπτεμβρίου 2002 ο υπουργός μεταφορών κ. Χ. Βερελής, σε εκδήλωση στο Μεσολόγγι, υπόσχεται πως σε 20 μήνες η απόσταση Κρυονέρι - Αγρίνιο θα καλύπτεται σε 45 λεπτά! Τα έργα προχωρούν και μέχρι το 2004 η γραμμή έχει στρωθεί σε όλο το μήκος του δικτύου. Την ίδια χρονιά κατά την παραλαβή των μετρικών αυτοκινηταμαξών «Stadler GTW Rail Bus» μια από αυτές συναρμολογήθηκε πάνω στην γραμμή από τους τεχνικούς της Stadler και μένει για αρκετό διάστημα στο σταθμό του Αιτωλικού, πραγματοποιώντας δοκιμές. Ένα χρόνο αργότερα η εργολαβία έχει μείνει στάσιμη χωρίς να ολοκληρωθούν οι ενισχύσεις των γεφυρών Ευήνου και Δίμηκου που απαιτούνταν για την ολοκλήρωση του έργου.


Φεβρουάριος 2004 η Α/Α «Stadler GTW Rail Bus» μπροστά στο τείχος 
των Ηρώων στο Μεσολόγγι κατά την διάρκεια των δοκιμών.


Η Α/Α μεταφέρεται με τεράστιο κόστος στην Πελοπόννησο, όπως και όλο το υπηρεσιακό τροχαίο υλικό. Η γραμμή για άλλη μια φορά εγκαταλείπεται. Αρχίζουν οι φυσικές φθορές, οι δήμοι καλύπτουν με άσφαλτο τα σημεία που τη διασχίζουν δρόμοι, η εργολαβία κατασκευής της Ιόνιας οδού προκαλεί τεράστια ζημιά σε σημείο που συναντάει τη γραμμή, η βλάστηση οργιάζει και αρχίζει να καλύπτει τη γραμμή καθιστώντας αδύνατη την κυκλοφορία επάνω της. Το 2009 ο ΟΣΕ ξηλώνει τους αυτόματους μηχανισμούς ισόπεδων διαβάσεων που έχουν προλάβει να εγκατασταθούν από Κρυονέρι μέχρι μετά το Μεσολόγγι.

Η ζημιά που έχει προκαλέσει στη γραμμή η εργολαβία κατασκευής της Ιόνιας οδού.

 

Η βλάστηση έχει καταπιεί την γραμμή στον Γαλατά Μεσολογγίου.


Η γραμμή 7 χρόνια τώρα μένει ανενεργή παραδομένη στη φθορά. Μια από τις πιο υποανάπτυκτες περιοχές της χώρας και από τις πιο απομονωμένες συγκοινωνιακά, στερείται μια πολύτιμη υπηρεσία που θα μείωνε την κίνηση και τα δυστυχήματα στον υπερφορτωμένο παμπάλαιο δρόμο καρμανιόλα Αντιρρίου- Ιωαννίνων. Θα δημιουργούσε συγκοινωνιακές προϋποθέσεις και άνετη οικολογική, ασφαλή μεταφορά μεταξύ των δυο αστικών κέντρων της Αιτωλοακαρνανίας (που κινείται τεράστιος αριθμός πολιτών καθημερινά) και με το κέντρο της περιφέρειας την Πάτρα μέσω της προέκτασης με ταχύπλοο από το Κρυονέρι στο Σ.Σ. Πατρών. Θα έδινε εναλλακτική λύση μετακίνησης σε κατεύθυνση βιώσιμης κινητικότητας σπάζοντας το μονοπώλιο των οδικών μεταφορών καθώς και εναλλακτική στα πανάκριβα διόδια της γέφυρας Ρίου – Αντιρρίου. Οι τοπικοί πολιτικοί, οι κυβερνήσεις, οι υπουργοί μεταφορών (από το 2004 και μετά) ο ΟΣΕ, αδιαφόρησαν προκλητικά για την επένδυση, για τους κατοίκους της περιοχής και για τους Έλληνες φορολογούμενους. Η γραμμή σήμερα κινδυνεύει από τις φθορές και φυσικά από το κατάπτυστο νομοσχέδιο «για την εξυγίανση του ΟΣΕ» της κυβέρνησης της «πράσινης ανάπτυξης» που με το άλλοθι της πίεσης του ΔΝΤ καταφέρνει επιτέλους να ολοκληρώσει αυτό που ήθελαν όλες οι κυβερνήσεις των τελευταίων ετών και αυτό που τους επιβάλλουν οι κομματικοί χορηγοί και τα εργολαβικά –πετρελαϊκά συμφέροντα που τους έχουν διορίσει στην εξουσία, την καταστροφή του σιδηροδρόμου. Ο νέος αυτός νόμος προβλέπει ταχύτατο χαρακτηρισμό γραμμών που δεν διενεργείται κυκλοφορία σε κατηργημένες και αμέσως μετά το ξήλωμα και την πώληση του εδάφους τους… Η γραμμή της Αιτωλοακαρνανίας πια κινδυνεύει άμεσα. Ο παραλογισμός που επαγγέλλονται οι κυβερνόντες θέλει να καταστρέψει μια υποδομή που δεν επέτρεψαν ποτέ τα συμφέροντα να λειτουργήσει. Θα τους επιτρέψουμε να πετάξουν τα 13εκτομύρια € και μια επένδυση η οποία μπορεί να επιφέρει τεράστια οφέλη που αν μετρηθούν σε χρήματα είναι υπερπολλαπλάσια από το αρχικό κεφάλαιο που δαπανήθηκε;  Θα επιτρέψουμε στα «Γκόλντεν Μπόι» της ΓΑΙΟΣΕ που κυνηγούν τα μπόνους, να υποθηκεύσουν το μέλλον και την ανάπτυξη της Δυτικής Στερεάς για να δείξουν με ψέματα ότι εισπράττουν χρήματα; Δεν έχει κανείς επιχειρήματα, κανείς δικαίωμα και τέλος καμία εξουσία να ακουμπήσει την γραμμή που ανήκει στους πολίτες. Το κράτος έχει υποχρέωση να διαφυλάξει και να συντηρεί αυτή την υποδομή και αν δεν έχει τρόπο να την λειτουργήσει άμεσα να δημιουργήσει της προϋποθέσεις και να διευκολύνει προς κάθε κατεύθυνση για την λειτουργία της υπό άλλο καθεστώς.



 Ο Δήμος Αγρινίου έχει καταστρέψει την ισόπεδη διάβαση στο Δοκίμι.

2 σχόλια:

  1. Το αποκαλυπτικό ρεπορτάζ του ΑΝΤ1 για τη συγκεκριμένη γραμμή:

    http://webtv.antenna.gr/webtv/watch?cid=mo7_no_o_l_i_wqo%3d

    Αποκαλυπτικό τόσο για το έγκλημα αυτό αλλά και για την στάση του μέσου ελληνα(ρά) για τον σιδηρόδρομο. Ενδεικτικά, η αδερ$*&! στην Mercedes ΚΑΙ ο χοντρ!@$$ με τα γυαλία: "Αν αυτά τα χρήματα (13 εκ.) δεν είχαν δοθεί στον ΟΣΕ, δεν θα φτάναμε τα δημοσιονομικά εκεί που βρίσκονται, ΔΕΝ ΘΑ ΥΠΗΡΧΕ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΗ ΚΡΙΣΗ και δεν θα υπήρχαν τόσα πολλά προβλήματα!"

    Να γιατί έχουμε φτάσει σ αυτή την κατάσταση! Όχι λόγω ΟΣΕ και κυβερνήσεων αλλά καθυστερημένων σαν αυτών που πάνε και ψηφίζουν (άλλους καθυστερημένους)!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. στο βιντεο του Antenna το θέμα του σιδηρόδρομου ξεκινάει στο χρονικό σημείο 24΄00΄΄

    ΑπάντησηΔιαγραφή